Sunday, December 9, 2018

Definisi Solat Sunat



ISTILAH SOLAT SUNAT

Ada tiga istilah yang biasa digunakan untuk solat yang bukan wajib iaitu at-tatawwu', an-nafilah dan as-sunnah

Kata Imam an-Nawawi : Sahabat-sahabat kami (ulama- ulama mazhab Syafi'i) berbeza pendapat tentang pengertian istilah-istilah tersebut. Pendapat mereka terbahagi kepada tiga.


Pertama :
Solat at-tatawwu' ialah solat yang tidak terdapat nas yang khusus, bahkan bermula dengan merujuk apa yang dilakukan oleh ulama. Mereka yang berpendapat demikian berkata : 


Perkara yang bukan fardu ada tiga, iaitu:

Sunnah, iaitu yang dikekalkan oleh Rasulullah.
Mustahabbat iaitu perkara yang kadangkala dilakukan oleh Rasulullah dan Baginda tidak melaksanakannya sentiasa.
At-tatawwu', iaitu seperti yang disebutkan di atas.

Kedua :
An-nafilah dan at-tatawwu' adalah dua lafaz yang sama maknanya, iaitu yang bukan fardu.

Ketiga :
As-sunnah, an-nafilah, at-tatawwu', al-muraghab fih, dan al-mustahab adalah beberapa lafaz yang sama makna iaitu sesuatu yang bukan wajib. Para ulama berkata : At- tatawwu' pada asalnya adalah melakukan ketaatan, dan pada syarak, khusus kepada ketaatan yang bukan wajib.


Daripada keterangan di atas boleh diambil kesimpulan bahawa at-tatawwu' adalah amalan yang bukan wajib, ia berbentuk sunat atau sebaik-baiknya dilakukan. Sama dengan at-tatawwu' ialah al-mustahab, ia bukan wajib tetapi sunat. Dalam tulisan ini, kebiasaannya penulis memberikan maksud kepada al-mustahab itu dengan maksud 'sebaik-baiknya' atau yang seumpamanya. Itu semua bermaksud sunat.


Terdapat banyak solat sunat yang dapat dilakukan oleh umat islam untuk dijadikan sebagai amalan seharian. Solat-solat sunat ini juga ada yang disunatkan untuk dibuat secara berjemaah antaranya solat sunat hari raya idulfitri dan iduladha, solat sunat gerhana matahari dan bulan, solat sunat istisqa’ (minta hujan), solat sunat terawih serta solat sunat witir. Ada juga solat sunat yang digalakkan untuk dibuat secara berseorangan seperti solat sunat rawatib, solat sunat tahajud, solat sunat dhuha, solat sunat tahiyyatul masjid, solat sunat wudhu’, solat sunat hajat serta solat sunat mutlak.


KELEBIHAN SOLAT SUNAT

Antara kelebihan solat sunat yang boleh difahami daripada nas- nas berikut :


وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهُ شَاكِرٌ عَلِيمٌ (١٥٨)

Maksudnya : “Dan sesiapa yang sukarela melakukan kebaikan maka sesungguhnya Allah adalah memberi balasan pahala lagi Maha Mengetahui.”  (Al-Baqarah 2: 158)


Melakukan kebaikan adalah umum seperti solat, puasa dan sedekah. Orang yang berbuat demikian, Allah sentiasa memberi ganjaran kepadanya dan Allah Maha Mengetahui apa yang seseorang itu lakukan.


Lebih banyak kita melakukan perkara sunat maka akan lebih hampir diri kita kepada Allah sehingga akhirnya Allah menjaga pendengaran, penglihatan, tangan dan kaki, seterusnya anggota-anggota yang lain. Allah juga akan mengurniakan permintaan dan memberi perlindungan kepada kita.


Melaksanakan yang sunat perlu terlebih dahulu melaksanakan yang fardu. Ini dapat difahami daripada nas ini :

وَمَا تَقرَّبَ إلَيَّ عَبدِي بشيءٍ أحَبّ إليّ ممّا أفتَرَضْتُ عَلَيْهِ

Maksudnya : “Dan tiada taqarrub oleh hamba-Ku kepada Aku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai daripada apa yang Aku fardukan ke atasnya..”


Apabila melaksanakan yang fardu maka diri akan lebih taqarrub (mendekatkan) diri kepada Allah dengan melaksanakan perkara sunat.


Daripada Saidatina Aisyah r.a. katanya :

كانَ رَسُولَ اللهِ صلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا بَلَى قَام حَتَى تقطر رجلاً هذَا وَقَنَ عُمَرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِك قَالَتْ عَالِتَهُ يَا رَسُولَ اللَّهُ أَنَّهُ وَمَا تَأَحَرَ فقال يا عائشة أفلا أَكُونَ عَبَدًا شكورا

(صحيح مسلم ، صفة القيامة والجنة والنار)


Maksudnya : Rasulullah apabila solat, Baginda bangun sehingga pecah-pecah kedua-dua kakinya. Saidatina Aisyah r.a. berkata : Adakah engkau lakukan ini semua ini sedangkan sesungguhnya telah diampunkan bagimu dosa yang terdahulu dan yang terkemudian. Jawab Baginda : Tidakkah aku sebagai hamba yang bersyukur?                                    
                                                                                                                      (Riwayat Muslim)


Apa yang difahami daripada hadis di atas bahawa solat sunat adalah tanda kesyukuran seseorang hamba itu kepada Tuhannya. Solat sunat juga akan menjadi penampal kepada kekurangan-kekurangan yang ada pada solat fardhu. Terdapat hadis Rasulullah seperti dibawah :



إِنَّ أَوَلَ مَا يُحَاسَبُ به العَبْدُ يَوْمَ القيامة منْ عَمَلِه صَلاتُهُ فَإِنْ صَلُحَت فقد أفلح وأنجح وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَد خَابَ وَخَسِرَ فَإِنْ انتقص من فريضته شَيءٌ قَالَ اللَّهُ عَزّ وَجَلّ انظروا هَل لعبدي منْ تطوّع فيكمَّل بها مَا انتقض مِنَ الفريضة ثم يكونَ سَائِرُ عَمَلِه عَلى ذلك

( سنن الترمذي ، الصلاة )

Maksudnya : Bahawasanya mula-mula dihisab bagi seseorang hamba pada hari kiamat dari amalannya ialah solat. Jika solatnya baik maka dia telah berjaya dan lulus, dan jika solatnya rosak maka sesungguhnya dia telah hilang harapannya dan rugi. Maka jika kurang sesuatu daripada fardhunya, Allah SWT berkata (kepada malikat) ; ‘Lihatlah , adakah hamba-Ku melakukan perkara sunat? Maka yang sunat itu menyempurnakan kekurangan yang fardhu. 'Maka semua amalan seseorang hamba itu adalah seperti itu.       
      ( Riwayat Tirmizi )

No comments:

Post a Comment

Persoalan Mengenai Solat Sunat?

Masih hutang solat fardhu tidak boleh solat sunat? ‘Adakah benar mengikut sesetengah orang diakatakan bahawa selagi kesemua hutang sol...